Index |
IN 000 |
I denne fortegnelse behandles følgende køretøjer
Link | Kode | Maskintype |
|
||
A |
Anhængere | |
AP 000 | AP | Private anhængere |
A 000 | A1 | 10t troljeanhængere 1a - 199a |
A 300 | A3 | 17t troljeanhængere serie 300a |
A 600 | A6 | Specialanhængere serie 600a |
AS 000 | AS | Specialanhængere og løbevogne for sporbygningsmateriel |
AS 500 |
AS |
Mandskabsvogne for sporbygningsmateriel |
AU 000 | AU | Uregistrerede anhængere |
B | Ballasteringsmateriel | |
BF 000 | BF | Ballastfordelere / Ballastplove - BF |
BK 000 | BK | Ballasttampere - Kantmoduleringsmaskiner - Kantdosere - KM |
BR 000 | BR | Ballastrensere - BR |
BT 000 | BT | Ballasttampere - Dynamiske Stabiliserings Maskiner - DSM |
BU 000 | BU | Ballastudgravningsmaskiner - BUM |
I | Indexering | |
IN 000 | IN | ( denne oversigt ) |
IN 500 | IN | Index for alle køretøjer i gruppe 500 |
IN 600 | IN | Index for alle køretøjer i gruppe 600 |
IP 000 | IP | Privatbane index |
L | Trækkraft og maskinanlæg | |
LK 000 | LK | Lokomotiver |
LT 000 | LT | Rangertraktorer |
T | Motortroljer | |
TB 000 | TB | Overbanemesterdræsiner - B 1-100 |
TE 000 | TE | El-driftens specialtroljer |
TH 000 | TH | Hjælpevognstjenestens motorkøretøjer og -troljer |
TP 000 | TP | Private motortroljer |
Tm 000 | T1 | Motortroljer 1-199 |
Tm 200 | T2 | Motortroljer serie 200 |
Tm 400 | T4 | Motortroljer serie 400 |
Tm 500 | T5 | Motortroljer serie 500 |
Tm 600 | T6 | Motorkøretøjer serie 600 - Unimog, Rowitrac og EKO |
Tm 700 | T7 | Motortroljer serie 700 |
S | Sporbygningsmateriel | |
SB 000 | SB | Sporombygningstog |
SE 000 | SE | Skinneudvekslingsmateriel - SUM |
SI 000 | SI | Siderettere - R |
SK 000 | SK | Sporombygningskolonnens sprcialkøretøjer - SOK |
SL 000 | SL | Skinneslibevogne og -tog |
SV 000 | SV | Svellestoppere - øvrige typer - SV |
SV 100 | SV | Svellestoppere - Stoppe og Rette - SR |
SV 200 | SV | Svellestoppere - Single stopppe og Rette - SSR |
Hovedgruppeoversigterne betegnes ved to bogstaver og et gruppenummer, oftest "000".
Detaljerede beskrivelser betegnes ved to bogstaver, som anført ovf, og et trecifret nummer, som ikke nødvendigvis følger køretøjets driftsnummer.
Grundlæggende defineres en motortrolje som et kørertøj med en egentlig førerkabine. Andre køretøjer, som her betegnes som anhængere, kan godt have køredrev på en eller flere aksler. Dette kan dog ikke anvendes til at fremføre køretøjet selvstændigt over længere strækninger.
Specielt for private køretøjer, som registreres særskilt, gælder, at de første to cifre af det trecifrede nummer henviser til køretøjets ejer, således 00-05 for private entreprenører og 06-98 for privatbaner ved deres tidligere køreplansnummer i "Danmarks Rejseforbindelser". (Hvorfor udvikle et nyt system, når der allerede findes et, som fungerer?)
Der er i fortegnelsen ikke taget særskilt hensyn til det nye 12-cifrede ERA-nummer, som EU har forlangt indført for alle jernbanekøretøjer fra 2006, med mindre det også er køretøjets driftsnummer. Mærkeligt nok har Banedanmark fra 2008 indført deres eget nummersystem på alt deres meteriel med nummerplader, som til forveksling ligner almindelige nummerplader til landevejskøretøjer.
Med betegnelsen "DSB" henvises også til DSB's arvtagere, først
Banestyrelsen (BS) og nu senest Banedanmark (BDK). Banestyrelsen fik en VKM-kode
i det nye ERA-system som "86 DK-BS". Noget tilsvarende er endnu ikke
sket for Banedanmark.