Fototur 03.08.2007

This is a photo and trainspotting trip I made om August 3rd. Even if you do not read danish, you will hopefully get something out of "reading" the pictures.

Den 3. august var jeg lige en tur rundt for at jagte et specielt Motiv. I DJK's blad "Jernbanen" havde jeg set et foto fra Metro linje M2 "ud for Greisvej", hvor der på en slags læsseplads stod nogle rigtige jernbanevogne. Dem ville jeg se nærmere på.

Jeg fandt da også stedet, men det lå nu bag spejderbarakken på Formosavej 40. Klik på billederne for at se den store udgave.

a8032353.jpg (137545 byte)  a8032354.jpg (173744 byte)

Stor var min forbavselse, da jeg opdagede, at godsvognene var tidligere HFHJ 220, 221 og 223 (T-vogne 1944 Scandia). De er altså på en eller anden måde havnet på Metroens skinner! Unimog'en tilhører "Arkil" og koblingsvognen mellem Unimog'en og jernbanevognene er tidligere DSB Bafd anhænger 32a.

På vej hjem var jeg lige forbi Køge. Igen blev jeg overrasket, da det viste sig, at ombygningsarbejderne på bl.a. Køgebugtbanen havde tiltrukket specialkøretøjer fra Tyskland, Norge og Sverige - men ingen fra Danmark. Da en del af køretøjerne var de samme, som jeg så 25. marts, tog jeg ikke billeder af disse igen, men bruger billederne fra marts.

a8032435.jpg (115111 byte)   

Først og fremmest var der jo Motala Verkstad's TMZ 1419, som kører for Vägverket Produktion med reklamer for STENA metal. Det er selvfølgelig tidligere DSB MZ 1419, der kører som svensk genbrugslokomotiv.

    

Så var der Banverkets egne lokomotiver. Der var to små DAL1862C (Nr 690 på pufferplanken) og DAL651. Dertil de to store Siemens G1205: DLL33290 og DLL210.

  

Ved besøget i marts forsøgte man at multipelkøre G1205 med Railion's MK. Begge var bygget samme sted og over samme læst. Hvor G1205 er et bogielokomotiv er MK jo så blot toakslet. Hvordan forsøget gik, ved jeg ikke. Jeg fik desværre heller ikke et billede af det.

  

Banverket har skærvevogne som ligner BaneDanmark's, men maskinvognene litra Qax er noget specielt svensk. 25.marts var det 4474 GC 9454708 Qax (se foto) og 3.august var det en gulmalet 4474 GC 9454700 Qax, som stod i Køge. Skærvevognene litra Qbx har et specielt tømmesystem, så de kan aflæsse skærver både midt i sporet og langt udenfor sporet også. En af vognene 8474 GC 9853524 Qbs 784 (1989 AGV) havde også en styrekabine (se foto). Vognene i 98535xx serien er fra AGEVE, vognene i 98533xx serie er fra Talbot.

  

Af de såkaldte bagharpningsvogne har svenskerne både en 6-akslet (Plasser type MFS-40) og en 8-akslet (Plasser type MFS-100, som BaneDanmark's) udgave. Af den 6-akslede udgave noterede jeg:
BSV5311 - 74-9850210-7,
BSV5591 - 74-9850214-9 MFS40/1767/1991,
BSV5593 - 74-9850216-4 MFS40/1802/1991,
BSV5594 - 74-9850217-2 MFS40/1803/1991,
BSV5595 - 74-9850218-0 MFS40/1804/1991.

Af den 8-akslede udgave fandtes:
BSV3876 - 3374-9850285-1 Qavs MFS100/3876/2002 - 97192956857-6 (Nr til brug i Tyskland!)
BSV3877 - 3374-9850286-9 Qavs MFS100/3877/2002 - 97192956957-4 
BSV3878 - 3374-9850287-7 Qavs MFS100/3878/2002 - 97192957057-2
BSV3950 - 3374-9850288-5 Qavs MFS100/3950/2002 - 97192957157-0

     

Af andre svenske vogne kan nævnes:
3374 GC 9853112-4 Qbds (BYCF1800) 102142/1958/Talbot. Bogier 9240/9241 102194/1958/Talbot
3374 GC 9853185-0 Qbds (BYCF1873) 102215/1958/Talbot. Bogier 9382/9383 102265/1958/Talbot
3374 GC 3933101-4 Rps ex NSB 3921006 (det er nu en Rs, selvom der står litra Rps på den)
3374 GC 3933104-8 Rps ex NSB 3921132
3374 GC 3933114-7 Rps ex NSB 3921255
3374 GC 3933115-4 Rps ex NSB 3921256
2374 S-BV 3717619-9 OMS (SJ90002) 12069/1961/COF
2374 S-BV 3717631-4 OMS (SJ87825) 1959/ASJ-Falun
2374 GC 9451308-6 QBR 894 (SJ85048) 1958/ASJ-Falun (skurvogn)
3374 GC 9850539-1 Qbt TGOJ/Eskilstuna/1987 ex SJ9310121
3374 GC 9850547-4 Qbt TGOJ/Eskilstuna/1992

  

Det svenske sporombygningstog var i brug i marts. I august var det et norsk sporombygningstog fra Baneservice med tilhørende specialvogne.
Xabgs 4076 9535011-3 Redskapsvogn ex NSB Gbs/Gr5 Eidsfos/2617/1963
Xabgs 4076 9535012-1 Redskapsvogn ex NSB Gbs/46224 Gr5 Eidsfos/2642/1963
Xabgs 8076 9831720-1 Tankvogn ex NSB 3921285

     

Det mest interessante den dag var det norske sporombygningstog 30.34.7501, eller BS.34.7501, som det også hedder. Løbevognen, som egentlig bar den ene ende af maskinen (Plasser SMD80/675/1985) ligesom en sættevogn, har en helt speciel historie:
Oprindelig var det et krigsbytte, som nordmændene beholdt i 1945, oprindelig en russisk lavfjælet bogievogn, som også kan ses på foto'et herunder, Ru 1338269 (Byggeplade: CCCP 1937). Hos NSB fik den betegnelsen Mo 18301. I 1970 blev den ombygget ved NSB vst Hamar til fladvogn med sidestøtter 3176 NSB 3870000 Rmmp, hvilket nummer faktisk stadig kan findes på vognen ligesom stelnummeret 18301. Derved fik vognen også nye 2m Minden-Dorstfeldt bogier. Vognen blev i 1985 sendt til Linz og anvendt ved bygningen af SMD80'en. Herunder fik vognen den ene bogie byttet ud med en Plasser bogie med køredrev. I 1988 fik hele vogntoget nyt specialvognsnummer 30.34.7501.

  

Hele maskinen måler 43,94m over pufferne og vejer 163t.

     

Så kommer vi til det tyske islæt, som bestod af en ballastrenser fra firmaet JumboTec 97113850417-2 (Plasser RM80/92 345/1996) - godkendelsesnummer EBA96U04J001 - med tilhørende løbevogn 6080 DB 0924029-2 ex 8050 DR 9845100-0 bygget hos WBNiesky 16587/1966. Vognen kørte på bogier BA963, den ene med WBN byggenummer 12940. Oprindelig var løbevognen en DR litra RRm 60.03.

Det var så rundturen denne gang. Tak fordi I kiggede med.   

=> Top


Dansk Jernbanearkiv og Per Topp Nielsen © 2007