• Dyblastvogn Sad 69400 > 9890000 •Uai >
•Uaai > 9930000 Uaai
• Tiefladewagen Sad 69400 der DSB
• Low loading DSB wagon Sad 69400
1960: TN
9992 > Sad 69600 > 9890000 •Uai > •Uaai > 9930000 Uaai
DSB bestilte i 1960 hos MAN en 6-akslet dyblastvogn med forsænket vognbund.
Vognen var forudset litreret TN
9992, men dette blev ændret i 1961 til Sad 69600 efter de nye
retningslinier for international litrering. Vognen leveredes i november 1962 fra
MAN under fabriksnummer 148053 for vognen og 148054-055 for bogierne.
Vognen har Hik-G trykluftbremse integreret i begge bogier og rangerskruebremse i
begge ender. Gelænderet kan ved behov lægge ned eller afmonteres.
Det er muligt at dreje bogierne vinkelret på vognen ved afkobling af
bremseslanger og -stænger. Farven ved levering var sort pånær
lasteplanet, som var gråt.
PDF blad med målskitse af vognen -o- PDF blad med tekniske data
1968 omlitreret til 31-86-9890000-4
•Uai, fra 1975 litra •Uaai med samme nummer.
1983 omlitreret til 31-86-9930000-4 Uaai, ophugget 1986
I 1970'erne var vognen nærmest fast rutevogn mellem B&W Holeby Diesel A/S og Frederikshavn, hvortil vognen transporterede motorer og generatoranlæg. Da disse transporter ophørte, var vognen stort set hensat indtil sin udrangering, dog pånær en transport af en enorm tørreovn fra Sakskøbing havn til sukkerfabrikken i 1985. Ovnen var kommet med skib, men var for stor til, at den kunne transporteres med blokvogn den korte vej fra havnen til fabrikken. Fotokavalkade.
Vognen skulle moderniseres i 1985 for at leve op til internationale krav, men da der ikke længere var behov for denne type vogn i driften, blev vognen udrangeret og ophugget i 1986.
Der Grösste Güterwagen der DSB war dieser 1962 aus MAN gelieferte 6-achsige Tiefladewagen mit gekröpfter Ladebrücke. Der Wagen musste 1985 schon wegen der Hik-G Bremsanlagen modernisiert werden, aber als keine Bedarf für den Wagen mehr Bestand, wurde er 1986 verschrottet. Der letzte Aufgabe war im Mai 1985 eine grosse Röhre nur 2km zu transportieren zwischen Hafen und Zuckerfabrik i Sakskøbing. Siehe Fotokavalkade HIER.
The longest freight wagon by DSB was this sixaxled depressed center wagon built 1962 by MAN. It ran mostly with dieselmotors and generators between Holeby motorfactory in southeast Denmark to the shipyard at Frederikshavn in the northern most part of the country. In 1985 DSB found no more use for the wagon, and it was scrapped in 1986. The last transport was only 2km with a huge tube fra the harbour of Sakskoebing to the local sugar factory Photos from this event can be seen HERE.
© 2009 Dansk Jernbanearkiv / Per Topp Nielsen