• Dyblastvogn TM 9991 > 9891000
•Uaai > 9932000 Uaaik
• Tiefladewagen TM 9991 der DSB
• Low loading DSB wagon TM 9991
update 17.08.2009
1956: TM 9991 > 9891000 •Uai
> •Uaai > 9932000 Uaaik
Mw og bogiernes historie
DSB Centralværksted i København byggede i 1956 (Rev 26/11-56) på to treakslede bogier fra motorlokomotiverne MW 117/118 (1929 B&W), som siden krigen havde stået gemt på værkstedet, en godsvogn med forsænket lasteplan. Vognen var udformet således, at der i hver ende af vognen var et træbelagt lasteplan med et bundfladeareal på 15,1 m². Begge bogier moteredes med en vægtstangshåndbremse til den ene side. I øvrigt ingen bremser. Hver bogie kunne kun bære 40t, dvs lastgrænse 80t minus vognens taravægt. Oprindeligt beregnet til 45t last, men fra 1961 forhøjet til 47t ved en taravægt på 32,5t. Oprindeligt var vognen malet lysegrå med sorte påskrifter og sorte bogier. Senere hel sort med hvide påskrifter.
PDF blad med hovedtegning af vognen -o- PDF blad med tekniske data
1968 omlitreredes vognen til 31-86-9891000-3
•Uai, fra 1976 litra •Uaai med samme nummer.
1980 omlitreredes vognen til 31-86-9932000-4 Uaaik, ophugget 1985.
Bogierne var unike, havde ikke den store bæreevne og tillod kun en maks. hastighed på 80 km/h ved tom vogn. De var slidt op i 1985, og da der ikke længere var behov for denne type godsvogn, valgte DSB at ophugge vognen frem for at montere nye bogier med integreret trykluftbremse.
Der erste 6-achsige Tiefladewagen für den öffentliche Güterverkehr kam 1956 zu DSB, als das Zentralwerkstatt Kopenhagen eine Wagenbrücke baute die auf zwei Drehgestellen der Motorlokomotiven MW 117/118 (1929 B&W) ruhte. Neben den abgesenkte Ladeplan gab es an jede Ende der Wagen eine Ladeplan mit Holzboden von je 15,1 m². Jedes Drehgestell hatte zu eine Seite eine Handhebelbremse. Sonnst waren keine Bremsanlagen vorhanden. 1985 mussten die Drehgestellen ausgewechselt werden, um den Wagen weiter zu betreiben. Da aber keine Kundschaft mehr für dieser Wagen bestand, wurde er kurzerhand verschrottet.
DSB's first six axled wagon was built in 1956 at DSB central workshops in Copenhagen. The wagon rode on two bogies from the former diesellocomotives MW 117/118 (1929 B&W). Apart from two handbrake levers - one at each bogie - the wagon had no brakes, just an air pipe. As the old bogies were worn out i 1985, DSB preferred to scrap the wagon to a renewal. Also there was no longer any use for this type of wagon.
© 2009 Dansk Jernbanearkiv / Per Topp Nielsen