Pedershaab 1943 - 392

PM 43392



 

 
Pedershaab 392: Overdel ved GMV 1952 og kørsel ved Græshave 1956
Foto: Sv.Jensen Gloslunde hhv. Sukkermuseet


 Teknik Jf. Sv.Jensen, Gloslunde
 Lokomotiv fabrikat - type Pedershaab Maskinfabrik, Brønderslev 
 Årgang - fabriksnr. 1943 - 392 
 Sporvidde - hjulkobling - drivhjul Ø 700mm - B
 Motorydelse - fabrikat (brændstof) 47 HK - BurWain 6A6-6D (diesel).
  1952: 50 HK - Bedford (benzin)
 Kraftoverføring - trækkraft Mekanisk - 1000 kp.  1952: 1250kp
 Max. hast. 25 km/h
 Tjf. vægt (tomvægt) 5,0 t.  1952: 4,5t

 

 Liv og levned
 1943  Nyleveret til Hoby R/S (Sv.Jensen, Gloslunde), Pedershaab type BWD
          - særligt kendetegn: et stort tudehorn på taget og specielle lodrette akselkassestyr *
 1952  Ny motor monteret. Lokomotiv renoveret og nymalet (rød undervogn).
 1956  Brændt, men genopbygget i løbet af et par dage ved GMV. Bl.a. nyt ledningsnet. 
 1957  Solgt til DdS for 6.000 kr, registreret som Maribo 10
          - I Maribo optræder maskinen uden nr og anvendes bl.a. i Stokkemarke:


PM 392 u/nr ved landevejskæringen vest for Stokkemarke omkring 1960. Privatfoto arkiv Per Topp Nielsen.

 1962  Omkring 1962 ombygget med nyt stort førerhus. Se MS62003 
          - Selv uden fabriksplader kan maskinen identificeres på de specielle akselkassestyr.
 
 *) Akselkassestyr opfundet af Sv.Jensen, Gloslunde (GMV). Med disse undgås en kædestrammer idet trækkæden
    strammes ved at ændre på maskinens akselafstand!
 
 

 


Dansk Jernbanearkiv & Per Topp Nielsen © 21.05.2017