O&K 1912 - 5844
OK 05844
Teknik | . |
Lokomotiv fabrikat | Orenstein & Koppel, Berlin-Drewitz |
Årgang - fabriksnr. | 1912 - 5844# |
Hjulkobling - drivhjul Ø | 0D0t |
Sporvidde - kedeltryk | 700 mm - 12 kg/cm² |
Hedeflade - ristareal | ? m² - ? m² |
Cylinder boring x slaglængde | 260 mm x 350 mm |
Trækkraft - arbejde | 2840 kp / 160 HK |
Beholdninger kul - vand | ? |
Tjf. vægt (tomvægt) | 17,0 t (16 t) |
Max. hast. | ? |
Øvrige | Maskinen er grundigt opmålt i 1979, men endnu ikke rentegnet. |
Liv og levned |
1912 leveret til S.V.G. (Sukkerfabrikken Vestsjælland Gørlev) - kører længe uden påskrifter. |
1933 fotograferet som Nº 6 ved forsøg med sidereflekser. FOTO.1 |
1934 fabrikken overgår til D.d.S. Gørlev Sukkerfabrik |
1959 fotograferet med nummerskilte i ny typografi med hvid tekst på sort bund - ændret efter 1955. FOTO.2 |
1962 overført til Saxkjøbing som B.4, tjf.vægt nu angivet til "17-18 t". FOTO.3 FOTO.4 |
1966 overført til Stiftsmuseet i Maribo / DJK og hensat i remisen i Maribo |
1979 overflyttet til Blovstrødbanen FOTO.5 |
1992 udlånt til Aalholm SSB, malet sort og registreret som "Aa.D.J." u/nr. FOTO.6 |
2000 retur fra Aalholm og udstationeret hos IBK i Hedehusene. Renoveret og ommalet i de originale farver som B.4. |
2002 tilbageført til Blovstrød, hvor den fortsat befinder sig. FOTO.7 |