DdS Nakskov 1944
NS 44001
Teknik | . |
Lokomotiv fabrikat - type | Nakskov Sukkerfabrik (eget værksted) |
Årgang - fabriksnr. | 1944 |
Sporvidde - hjulkobling - drivhjul Ø | 700mm - B |
Motorydelse - fabrikat (brændstof) | ? HK - Ford B monteret med Schwellkoks generator (senere benzin) |
Årgang - motornr. | ? |
Kraftoverføring - trækkraft | Mekanisk - 900 kp |
Max. hast. | ? km/h |
Tjf. vægt (tomvægt) | 4,5 t |
Liv og levned |
1944 Med motoren fra det i 1943 kasserede Ford-Motor lokomotiv (FM30000) som grundlag opbygges på eget værk- sted i Nakskov et helt nyt lokomotiv med Pedershaab lokomotivet som forbillede og med Pedershaab vendekobling. Foruden at stå som reserve for kultransportlokomotivet, kørte det dagligt roer ind fra "Vesterbolinien", som pga brandfare ikke kunne befares med damplokomotiv. Uden for kampagnen anvendtes lokomotivet til slamjordskørsel på landstationerne. Kostpris udover motor og gearkasse 7.700 kr. |
I Nakskovs maskinprotokol nævnes motoren som Ford B og anskaffelsesprisen til 10.000 kr. |
194? gasgenerator afmonteret |
1951 overført med samt (Ford A) reservemotor til Gørlev og her monteret med lukket førerhus. Anvendes i første omgang ved jordarbejder i Rye mose - senere blot til rangering på pladsen. |
1958 registreret som Gørlev nr.9 - 2,5t. Fejlagtigt anført som "1940 Pedershåb" |
1960 registreret som 5t lokomotiv - ellers uændret fra 1958 |
1974 lokomotivet forefundet påmalet Nr.82 - se FOTO |
1975 ophugget |