Carl Jensen - GMV 1950
CJ 04876
Nakskov 11 i Nakskov 20.10.1963 - (K.E.Jørgensen) |
Teknik | . |
Lokomotiv fabrikat - årgang | Carl Jensen - Gloslunde Maskinværksted 1950 |
Fabriksnr. | Plade på instrumentbord: Brdr.Dahl 4876 |
Sporvidde - hjulkobling - drivhjul Ø | 700mm - B (muligvis omsporet fra anden sporvidde) |
Motorydelse - fabrikat (brændstof) | Bedford W4001 (benzin) |
Årgang - motornr. | ? |
Kraftoverføring - trækkraft | Mekanisk - 1000kp |
Max. hast. | ? |
Tjf. vægt (tomvægt) | 5,0 t |
Liv og levned |
1950: Anskaffet og opbygget af Sv.Jensen, Gloslunde, som entreprenør på Gyldenbjerg Roespor. |
Sv.Jensen har oplyst, at lokomotivet blev købt fra Entr. Carl Jensen, Næstved, og blev afhentet på dennes plads i Herlev. John Jensen (Sv.J's søn) mener at kunne huske maskinen omtalt som en Kastrup-maskine, som blev afhentet på Kastrup Maskinfabrik. Det "afhentede" bestod kun af undervogn med motor og gearkasse. Lokomotivets overbygning er således opbygget på Sv.Jensens "Gloslunde Maskinværksted". John Jensen husker det som malet rødt overalt. Hvor det store C.J.-våbenskjold er kommet fra, har han ingen erindring om. Tom Lauritsen fandt i 1967 en plade på maskinens instrumentbord med indskriften Brdr.Dahl 4876 |
1953: Gyldenbjerg Roespor nedlægges. Lokomotivet sælges via Brdr.Dahl til Nakskov Sukf. |
1954: Sat i drift som Nakskov 11, malet grå/sort. Se FOTO |
Driftsberetningerne oplyser lokomotivet stationeret i Græshave 1953-56 og i Majbølle 1957-58. John Jensen mener, at Græshave er en fejl, da lokomotivet hele tiden har været i Majbølle, dvs på Nakskov Sukkerfabriks spornet. |
1966: Nummerændring til Nakskov 10. Se FOTO |
1968: Udrangeret og ophugget. |